باقر شریف القرشی

باقر شریف القرشی

متولد سال ۱۹۲۶ م- ۱۳۴۴ه.ق در شهر نجف، فرزند شیخ شریف قرشی نجفی از علمای نجف که جد وی مرحوم شیخ مهدی قرشی از شاگردان مرحوم میرزای بزرگ شیرازی بوده، دیده به جهان گشود. القرشی یکی از خاندان های شناخته شده در نجف می باشد.
تحصیلات
از آنجا که در اوان کودکی باقر مدرسه رسمی وجود نداشت وی و برادرش ـ هادی ـ در مکتب و نزد علما و معلمان دینی که به جوانان و خردسالان علوم دینی تدریس می کردند به درس و تحصیل مشغول شد. وی پس از کسب مقدمات، برای تحصیل مراحل بالاتر به نجف اشرف رفت.
وی از سال ۱۳۸۰ هجری قمری به درس خارج فقه و اصول پرداخت و از محضر اساتید بزرگی همچون سید موسی البعاج، شیخ بشیر العاملی، شیخ محمد تقی الایروانی، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی، شیخ محمد طاهر آل شیخ راضی، مرحوم آیت الله العظمی خویی، شهید آیت الله العظمی سید محسن حکیم بهره برد. قرشی در این سال‏ها با تعمق و مشقت بسیار، کتب قدیمی و خطی که درباره تاریخ و فرهنگ اسلام بود را مطالعه کرد.
تلاشها و فعالیتها

با شیوع تفکرات سوسیالیستی در کشورهای عربی، مرحوم قرشی کتبی راجع به معرفی اسلام و مقابله با کمونیسم در عراق نوشت و خود را فداکارانه در تقابل با «قاسم» رییس جمهور وقت عراق قرار داد و از اسلام در مقابل تئوری های الحادی دفاع کرد.
ایشان فقط به تألیف و نشر بسنده نکرد بلکه به کمک برادرش ـ مرحوم آیت الله هادی شریف القرشی ـ کتابخانه امام حسن(ع) در شهر نجف اشرف را که کتب خطی و آثار گرانبهایی را در خود جای داده است تأسیس کرد و در خدمت محققین و پژوهشگران اسلامی قرار داد.
این مورخ بزرگ، تنها عراقی بود که به دلیل تولیدات فکری و علمی فراوان، بخش ویژه ای در کتابخانه کنگره آمریکا به وی اختصاص یافت.
ایشان به خاطر تألیفات گرانسنگ خود جایزه “قدیمی‌ترین مؤلف عراق” را از وزارت فرهنگ این کشور دریافت نمود. همچنین جایزه “کتاب سال اهل بیت(ع)” در جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کرد.
در سال ۱۳۸۲ به پاس تألیفات ارزنده ایشان در زمینه تاریخ معصومین (ع)، جایزه ویژه پنجمین دوره کتاب سال ولایت که اختصاص به کتاب های منتشره درباره معصومین (علیهم السلام) دارد طی سفری که ایشان بعد از سقوط رژیم صدام به ایران داشتند به ایشان اهدا گردید.
وفات
«آیه الله علامه شیخ باقر شریف قرشی» سرانجام پس از یک عمر خدمات علمی و فرهنگی سترگ، و بعد از تحمل یک دوره بیماری طولانی روز ۲۶ رجب ۱۴۳۳ (۲۹ خرداد ۱۳۹۱) در ۸۶ سالگی در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت.
آثار و تألیفات:
تاکنون حدود پنجاه اثر از این محقق به چاپ رسیده است که ۴۶ اثر آن راجع به أهل بیت (علیهم السلام) و بقیه راجع به ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تربیتی و … اسلام مربوط می گردد. ایشان موسوعه الامام الصادق را که در ۷ مجلد به چاپ رسیده را بهترین کتاب خود که زحمت زیادی برای آن کشیده اند می داند.
برخی آثار مولف در زمینه‌ی عاشورا:
نام کتاب: مختارنامه(زندگینامه، تاریخ و قیام مختارثقفی)
ناشر: سرور
سال نشر: ۱۳۸۹ ه.ش
نام کتاب: حیاه الامام الحسین (ع)
ناشر:
انصار‌یان
سال نشر: ۲۰۰۷
نام کتاب: حیاه الامام ز‌ین العابد‌ین علیه السلام
ناشر: انصار‌یان
سال نشر: ۲۰۰۷
العباس بن علی (ع) ر‌ائد‌الکر‌امه و‌الفد‌اء‌ فی الاسلامنام کتاب
سال نشر: ۱۴۲۹
ناشر: مهد‌یه

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.