خانه / مهدویت / حديث / مراعات شیعه

مراعات شیعه

إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ.
ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه کن مى نمودند(۱).

شرح
حضرت(علیه السلام) دو توقیع براى شیخ مفید(رحمه الله) صادر فرموده است. در توقیع اول، حضرت به شیعیان خود این بشارت را مى دهد که شما، دائماً، تحت نظر و مراعات ما هستید و هرگز فراموش نمى شوید; از این رو، از خطر دشمنان در امانید. شیعه به سبب ظلم ستیزى و پیروى از حق و حقیقت، دائماً، مورد تعرّض حکّام جور و معاندان و مخالفان بوده است; لذا، به کسى نیاز دارد که در سختى ها و گرفتارى ها او را یارى کند و از نابودى نجاتش دهد. در این توقیع، حضرت(علیه السلام) این بشارت را به شیعه مى دهد که با وجود غایب بودنم، شما را حمایت مى کنم و هرگز نمى گذارم نقشه ى دشمنان حق و حقیقت به ثمر نشیند و مذهب شیعه و شیعیان نابود شوند. گره گشایى هایى که حضرت در طول دوران امامت خویش انجام داده، نمونه هایى رسا براى صحت وعده ى حضرت است.(۲)

پی نوشت:
۱) احتجاج، ج۲، ص۳۲۳ ; الخرائج و الحرائج، ج۲، ص۹۰۳ ; بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۵، ح۷٫
۲) کتاب شرح چهل حدیث حضرت مهدی(عج)، علی اصغر رضوانی

 

telegram

همچنین ببینید

نهم ربیع الاول، آغاز امامت امام زمان(عج)

نهم ربیع الاول، آغاز دوره‌ی امامت مهدی(عج)، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیّع به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.