خانه / مهدویت / معرفی کتاب مهدویت / کتاب موسوعه الامام المهدی(ع)

کتاب موسوعه الامام المهدی(ع)

پدیدآورنده: شهید محمدصادق صدر
تاریخ چاپ : ۱۴۲۷ هـ . ق
تعداد جلد:۱
ناشر : دارالکتاب الاسلامی
تعداد جلد : ۴
محل چاپ : ایران- قم

چکیده:
نسبت آیه‌‌الله ‌شهید سیدمحمد صدر(ره)، با سلسله‌ای که از نظر صحت، وضوح و تواتر کم نظیر است به امام‌ هفتم‌ امام ‌موسی ‌کاظم(ع) می‌رسد.
از این شهید گرانقدر آثار متعدد و ارزنده‌ای به جا مانده که برخی از آنها چاپ شده و برخی به صورت دست‌نویس باقی است. یکی از ارزنده‌ترین آثار ایشان کتاب«موسوعه الامام ‌المهدی(عج)»، است که از این مجموعه تاکنون چهار جلد منتشر شده است: تاریخ‌ الغیبه الصغری، تاریخ‌ الغیبه ‌الکبری، تاریخ ‌ما بعد الظهور و الیوم ‌الموعود بین ‌الفکر المادی ‌و الدینی. و جلد پنجم این مجموعه به صورت دست‌نویس است و این امکان وجود دارد که مجموعه مذکور تا ۱۲ جلد برسد.
نخستین جلد از «موسوعه الامام ‌المهدی(عج)» به بررسی تاریخ غیبت ‌صغری اختصاص دارد.
این کتاب پس از بحثی مقدماتی در زمینه تقسیم غیبت در ضمن سه بخش موضوعات زیر را در جلد دوم مورد بررسی قرار داده است: تاریخ شخص‌ امام ‌مهدی(ع)، تاریخ انسانی در عصر غیبت ‌کبری و سوم شرایط و نشانه‌های ظهور. این کتاب ابتدا در مقدمه خود درباره اهمیت شناختن تاریخ بعد از ظهور، طرق استدلالی به کار گرفته شده در کتاب برای تمیز دادن مطالب صحیح و ناصحیح از یکدیگر، مشکلات موجود در بحث کردن از تاریخ بعد از ظهور، راه حل مشکلات مذکور و نیز بیان سرفصل مطالب مطرح شده در ادامه کتاب، مطالبی را بیان کرده است. در ادامه، در جلد سوم، تاریخ بعد از ظهور در سه ‌بخش بیان گردیده است مقدمات ظهور،حوادث مربوط به ظهور و برپایی حکومت جهانی امام‌ زمان(ع) تا زمان وفات آن امام(ع) و بخش سوم جهان بعد از امام ‌مهدی(ع).
در جلد چهارم مؤلف اعتقاد به وجود روز موعود و آینده‌ای درخشان و امیدوارکننده برای بشریت را از دو دیدگاه مادی و دینی بررسی کرده است.

telegram

همچنین ببینید

با حسین(ع) تا مهدی(عج)

نویسنده حرکت ائمه(ع) را در تداوم حرکت پیامبران ارزیابی کرده و به استناد به حدیثی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.