خانه / مقالات / مقالات مهدوی / یاد امام حسین (ع)نخستین کلام حضرت مهدی (عج)

یاد امام حسین (ع)نخستین کلام حضرت مهدی (عج)

دربرخی از روایات به نخستین بیانات امام زمان(ع)درهنگام ظهور اشاره شده است؛ که از جمله آن‌ها روایتی است که محدث بزرگوار شیخ علی یزدی حائری(ره) نقل کرده است. ایشان می‌گوید: «زمانی که قائم آل محمد(عج)ظهور کند، ما بین رکن و مقام می ایستد و پنج ندا سر می‌دهد:
۱٫ «الا یا اهل العالم انا الامام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم »
۲٫ «الا یا اهل العالم انا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده»
۳٫ «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند»
۴٫ «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین طرحوه عریانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را عریان روی خاک افکندند»
۵٫ «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند».
امام زمان(عج) ابتدا خود را چنین به جهانیان معرفی می‌کند: که قائم و شمشیر انتقام منم؛ قیام نمودم تا انتقام خون جدم حسین(ع)- که او را تشنه لب شهید کرده، بدن مطهرش را عریان روی خاک افکندند و پایمال کردند – را بگیرم.
آری اولین کلام مولای غایب از نگاه ها ومحبوب همه‌ی منتظران،حضرت مهدی(عج)، یاد امام حسین(ع)است که همواره یاد او، در دل هر انسان آزاده و طالب حقیقت زنده است و مصیبت عظمای شهادتش، جز با ظهور فرزندش تسلی نمی یابد.

راه مهدی(عج) همان راه حسین(ع) است
یکی از رابطه های دقیق بین این دو امام همام(ع) و قیامشان، مرکز حکومت آن دو است. امام حسین(ع) از مکه به جانب کوفه، رهسپار بود و شاید با رسیدن به کوفه، مانند پدر بزرگوار خود آن جا را مقر حکومت خویش قرار می داد؛ ولی سپاهیان یزید، راه را بر آن حضرت بستند و او در دوم محرم، در کربلا منزل نمود.
و امام زمان(عج)نیز زمانی که در مکه، ظهور کند، کوفه را به عنوان مقر حکومت خود بر خواهد گزید. امام محمد باقر(ع) می فرماید: «مهدی قیام می‌کند و به سوی کوفه می‌رود و منزلش را آن جا قرار می‌دهد» .(۱)
هم چنین می فرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند و به کوفه برود، هیچ مؤمنی نخواهد بود، مگر آن که در آن شهر، در کنار مهدی سکونت می‌گزیند، یا به آن شهر می‌رود» .(۲)
ابوبکر حضرمی می‌گوید: به امام محمد باقر یا امام صادق(ع) گفتم: کدام سرزمین پس از حرم خدا و حرم پیامبرش با فضیلت‌تر است؟ فرمود: «ای ابابکر! سرزمین کوفه که جایگاه پاکی است و در آن مسجد سهله قرار دارد و مسجدی که همه پیامبران در آن نماز خوانده اند. آن جا عدالت الهی پدیدار می گردد و قائم به عدل و قیام کنندگان پس از او از همان جا خواهند بود. آن جا، جایگاه پیامبران و جانشینان صالح آنان است» .(۳)
از مجموع این روایات فهمیده می شود که شهر کوفه، پایگاه اصلی فعالیت ها و مرکز فرمانروایی امام زمان(عج) خواهد بود، پایگاهی که زمانی مقر حکومت امیرمؤمنان علی(ع) بود و امام حسین(ع) نیز ازمکه به آن سو می‌رفت.
در شعارهای حضرت مهدی(عج) و لشکریانش – که برگرفته از شعور عمیق آنان است – به روشنی می‌توان دریافت که انقلاب مهدی، ظهور، در امتداد قیام حسین،عاشور،است.
یاران حضرت مهدی(عج) شعار یا لثارات الحسین سر می دهند. محدث بزرگ مرحوم حاجی نوری(ره) از کتاب غیبت فضل بن شاذان نقل کرده است که: «ان شعار اصحاب المهدی(عج) یا لثارات الحسین(ع)؛ به درستی که شعار یاوران مهدی(عج) یا لثارات الحسین است».
امام صادق(ع) هم می‌فرماید: «شعار یاران حضرت مهدی یا لثارات الحسین (ای خونخواهان حسین(ع) است».(۴)

پاورقی:
۱) قصص الانبیاء، راوندی، ص ۸۰؛بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۲۵; چشم انداز، ص ۱۷۰٫
۲) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۵؛ غیبه طوسی، ص ۲۷۵ بااندکی تفاوت; چشم انداز، ص ۱۷۰٫
۳) کامل الزیارات، ص ۳۰؛ مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۴۱۶; چشم انداز، ص ۱۷۰٫
۴) مستدرک الوسائل ج ۱۱، ص ۱۴ ب ۴۷، ج ۷: (فضیل بن یسار عن ابی عبدالله علیه السلام قال: «و هم من خشیه الله مشفقون، یدعون بالشهاده و یتمنون ان یقتلوا فی سبیل الله، شعارهم یا لثارات الحسین علیه السلام اذا ساروا یسیر الرعب امامهم مسیره شهر».

telegram

همچنین ببینید

دشواری حفظ دین در عصر امام حسین(ع) و امام زمان(عج))

دشواری حفظ دین در عصر امام حسین(ع) و امام زمان(عج) در دوران امام حسین(ع) براساس ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.