خانه / مقالات / مقالات مهدوی / مهدی(عج) منتقم خون امام حسین(ع)

مهدی(عج) منتقم خون امام حسین(ع)

نبردحق و باطل را پایانی نیست، تا حق، حاکمیت مطلقه یابد. کربلا، حلقه‌ای از حلقه‌های زنجیره مبارزه حق و باطل بود وخون شهیدان کربلا، هنوز بدون انتقام مانده است، تا آنکه مهدی(ع) قیام کند، و در رکابش یارانی جان برکف و شهادت طلب و قویدل و آهنین اراده و مومن و صبور و بصیر، به خوانخواهی آن مظلومان برخیزند.
امام صادق(ع)در تفسیر آیه ی (وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا) (و نفسى را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید و هر کس مظلوم کشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‌‏ایم پس [او] نباید در قتل زیاده‌‏روى کند زیرا او [از طرف شرع] یارى شده است)(۱) می‌فرمایند: قائم آل محمد(ص)خروج می‌کند و به انتقام حضرت امام حسین(ع)دشمنان را می‌کشد. پس چنان که اهل زمین را به قتل رساند مسرف نخواهد بود و این که خداوند فرمود:« فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ » یعنی کاری انجام نمی‌دهد که به سبب آن اسراف کرده باشد.
سپس فرمود: به خدا سوگند فرزندان و نوادگان کشندگان حسین را به سبب کارهای پدرانشان به قتل می‌رساند.
شخصی از امام رضا(ع) پرسید: یابن رسول اللَّه چه می‌فرمایى در حدیثى که از حضرت صادق(ع)روایت شده است که آن جناب فرموده که چون حضرت قائم(ع) خروج کند ذریه و اولاد کشندگان حسین(ع) را بقتل رساند به جهت کردار پدران آنها. فرمود بلى چنین است. عرض کرد پس معنى آیه شریفه‏ (وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى‏)چیست؟ به ظاهر مفاد آیه شریفه آنست که کرده کسی را بر دیگرى پاداش ندهند و این آیه با حدیث منافات دارد. فرمود خداى تعالى راست گفته در گفته خود و لیکن اولاد کشندگان حسین(ع) بکردار پدرانشان راضى و به این عمل افتخار می‌کنند و کسى که بعملى راضى باشد، مثل اینست که این عمل از او صادر شده باشد و اگر مردى در مشرق کشته شود و مردى در مغرب راضى بقتل او باشد در نزد خدا راضى شریک قاتل است و حضرت قائم(ع) چون خروج کند اولاد کشندگان حسین(ع)را بجهت راضى بودن آنها بکردار پدران آنها بقتل رساند(۲)
امام باقر در حدیثی می فرماید ما اولیای دم امام حسین(ع) هستیم. هنگامی که قائم قیام کند پی گیری خون امام حسین را خواهد کرد.(۳)
درک آن دوران گرانقدر، سعادت است و آرزوی دیدار آن ایام، ارزشی والاست و انتظار برای آن دوره، عبادت است، البته انتظاری تعهد آفرین و عمل زا و زمینه ساز.

پاورقی:

۱- سوره اسرا، آیه ۳۳٫
۲ – عیون أخبار الرضا (ع)، ج۱، ص۲۰۸
۳ – فرهنگ سخنان امام زمان- دشتی، ص۱۷۹

telegram

همچنین ببینید

دشواری حفظ دین در عصر امام حسین(ع) و امام زمان(عج))

دشواری حفظ دین در عصر امام حسین(ع) و امام زمان(عج) در دوران امام حسین(ع) براساس ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.